Zajęcia Warsztatowe dla rodziców „Trening umiejętności wychowawczych”.
Zajęcia są obowiązkowe dla rodziców przyjmowanych wychowanków (10 sesji). Odbywają się w każdy czwartek o godz. 1900
Dzięki realizacji równolegle wśród rodziców i dzieci program daje możliwość:
• tworzenia wspólnego, jednorodnego środowiska wychowawczego;
• wspierania rodziny w jej prawidłowym funkcjonowaniu przez naprawę i ochronę więzi emocjonalnych, budowanie klimatu zaspokajającego potrzeby miłości, bezpieczeństwa i akceptacji;
• tworzenia lokalnych grupy wsparcia, w których rodzice nie tylko mogą zyskiwać pomoc w rozwoju życia osobistego, rodzinnego i zawodowego, ale również inicjować zmiany na rzecz rodziny i szkoły w społeczności lokalnej
co w myśl aktualnej wiedzy jest jedną z najskuteczniejszych metod w profilaktyce wszelkich zachowań patologicznych.
Koncepcja programu opiera się na założeniach pedagogiki Thomasa Gordona.
Wspieranie rodziców w ich roli wychowawczej realizowane są poprzez:
• rozwój i opanowanie konkretnych umiejętności wychowawczych, takich jak:
– nawiązanie efektywnej współpracy z dzieckiem,
– modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań bez stosowania przemocy, – uwalnianie siebie i dzieci od ograniczającego lub wręcz zaburzającego rozwój osobowości funkcjonowania w rolach,
– mądrego wspierania procesu usamodzielniania się dziecka,
– pomocy w rozwoju pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i zdolności, a także wzrostu zaufania i szacunku do siebie jako wartościowego człowieka,
– rozpoznawania, wyrażania i akceptowania uczuć, a także radzenia sobie z tzw. trudnymi uczuciami w duchu poszanowania godności osobistej człowieka,
– umiejętności aktywnego, wspierającego słuchania,
– wyrażania rodzicielskich oczekiwań i ograniczeń w taki sposób, by były one przez dziecko respektowane;
• edukację rodziców i wychowawców w zakresie rozwoju potrzeb dziecka, zagrożeń, czynników ryzyka i profilaktyki, kontaktu z dzieckiem, komunikacji i rozwiązywania problemów, znaczenia norm i wymagań w rozwoju dziecka;
• uświadomienie prawdy, że skuteczne wychowanie nie może mieć miejsca, jeśli wychowujący nie opiera go na jasnym, czytelnym systemie wartości, który sam posiada i realizuje;
• uświadomienie rodzicom i wychowawcom, że skuteczność wychowania:
– w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującego – oznacza to, że aby zmienić dziecko, często należy zacząć od zmiany siebie,
– skuteczne wychowanie nie może mieć miejsca, jeśli wychowujący nie opiera go na jasnym i czytelnym systemie wartości, który sam posiada i realizuje;
• pogłębianie samoświadomości i refleksji na temat skuteczności określonych metod wychowawczych; ułatwienie zakwestionowania niektórych funkcjonujących potocznie stereotypów i mitów wychowawczych.
Tematyka poszczególnych spotkań dotyczy relacji dorosły – dziecko:
• wyrażania oczekiwań i ograniczeń w taki sposób, aby były one przez dziecko respektowane, a więc konsekwentnie i z szacunkiem dla dziecka;
• rozpoznawania, wyrażania i akceptowania uczuć, w tym tzw. trudnych, w duchu poszanowania godności osobistej człowieka;
• aktywnego, wspierającego słuchania;
• motywowania dziecka do współdziałania, wdrażania do obowiązków szkolnych i domowych;
• modyfikowania niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka bez stosowania jakichkolwiek form przemocy;
• uwalniania dzieci od grania narzuconych ról w domu i w szkole;
• wspierania procesu usamodzielniania się dziecka;
• budowania realnego poczucia własnej wartości poprzez dostrzeganie zarówno mocnych stron i wysiłków dziecka, jak i jego trudności i ograniczeń;
• konstruktywnego rozwiązywania konfliktów;
• uczenia samodyscypliny.
Zajęcia – prowadzone są metodami warsztatowymi, czyli: drama, powrót do wspomnień z dzieciństwa, autorefleksja, wymiana doświadczeń, ćwiczenie nowych sposobów komunikowania się.. jednocześnie przez 2 trenerów.
Realizatorami programu są pedagodzy, którzy ukończyli szkolenie przewidziane programem, mają doświadczenie terapeutyczne oraz umiejętność pracy z grupą osób dorosłych z wykorzystaniem technik warsztatowych.
Tematy zajęć:
1.Granice
2.Uczucia
3.Jak reagować na zachowania ryzykowne dziecka (papierosy, alkohol, narkotyki, seks)?
4.Rozwiązywanie problemów i konfliktów
5.Jak mówić, żeby dziecko rozumiało, o co nam chodzi?
6.Kary
7.Jak sobie radzić z przemocą i agresją?
8.„Wpisywanie” dziecka w role i uwalnianie z ról
9.Pomocna pochwała i zachęta
10.Zachęcanie dziecka do współpracy